Kesalahan –kesalahan
tatabahasa yang kerap dilakukan murid semasa menulis karangan adalah seperti
berikut :
1. Penggunaan kata hubung pada awal ayat sebagai penanda wacana :
Namun, Tetapi, Malah, Manakala
Sepatutnya :
1. Penggunaan kata hubung pada awal ayat sebagai penanda wacana :
Namun, Tetapi, Malah, Manakala
Sepatutnya :
Akan
tetapi, Namun begitu, (Penanda wacana)
…..manakala……, ……malah…. (ditulis untuk menghubungkan dua ayat)
…..manakala……, ……malah…. (ditulis untuk menghubungkan dua ayat)
2. Ayat tergantung.
( Bak kata pepatah…..) ditulis
pada awal ayat.
Sepatutnya :
bak kata pepatah….(ditulis di
dalam ayat)
3. Kesalahan ejaan
bah kata peribahasa…
sepatutnya:
bak kata peribahasa. ‘bah’ membawa
maksud ‘banjir’.
4. memberi kasih sayang ……
sepatutnya memberikan kasih sayang.
Umumnya, kata kerja ‘memberikan’ perlu
diikuti oleh objek tidak bernyawa manakala ‘memberi’ diikuti objek bernyawa.
5. Ayat tergantung kerana
tiada subjek.
Ini menunjukkan….. sepatutnya Hal/ Perkara ini menunjukkan……
Ini menunjukkan….. sepatutnya Hal/ Perkara ini menunjukkan……
6. Ini kerana ……
Sepatutnya
Hal ini demikian kerana…
7. Justeru itu, …digunakan
sebagai penanda wacana. ‘justeru’ ialah kata hubung yang membawa maksud
‘malahan’ atau ‘bahkan’.
8. Tidak menyelitkan objek
selepas kata kerja transitif. …mempunyai banyak pilihan….. ‘banyak’ bukannya
objek. ‘banyak’ ialah
kata bilangan tidak tentu. Objek mesti kata nama. Pembetulan : ….. mempunyai pilihan yang banyak…
kata bilangan tidak tentu. Objek mesti kata nama. Pembetulan : ….. mempunyai pilihan yang banyak…
9. Kata pemeri ‘ialah’ dan
‘adalah’ digunakan sesuka hati. ‘ialah’ perlu diikuti kata nama nama. ‘adalah’
perlu diikuti kata adjektif
atau kata sendi nama.
atau kata sendi nama.
10. Kata kerja tidak menerima
kata pemeri. Anda perlu tambah kata sendi nama pada kata pemeri ‘adalah’.
Sebagai contoh:
Langkah-langkah yang perlu diambil adalah menguatkuasakan undang-undang……sepatutnya ….adalah dengan
menguatkuasakan………/ adalah untuk meningkatkan mutu perkhidmatan… antara kata sendiri nama yang dapat digunakan (
adalah untuk/adalah dengan/adalah melalui, adalah seperti)
Langkah-langkah yang perlu diambil adalah menguatkuasakan undang-undang……sepatutnya ….adalah dengan
menguatkuasakan………/ adalah untuk meningkatkan mutu perkhidmatan… antara kata sendiri nama yang dapat digunakan (
adalah untuk/adalah dengan/adalah melalui, adalah seperti)
11. Bentuk lewah. Sebagai
contoh : Antara faktor-faktor …… sepatutnya Antara faktor. Pelbagai
langkah-langkah ….. sepatutnya ….
Pelbagai langkah…
Pelbagai langkah…
12. Bentuk lewah bagi
pengimbuhan kata adjektif. Hanya dua imbuhan sahaja digunakan. Sebagai contoh:
memperbaiki…..sepatutnya …membaiki atau memperbaik.
memperbaiki…..sepatutnya …membaiki atau memperbaik.
13. Kesalahan Hukum D-M.
Sebagai contoh: …dan lain-lain lagi. Sepatutnya…. aktiviti-aktiviti lain.
(berdasarkan perkara yang
dibincangkan).
dibincangkan).
14. Penggunaan kata ganti
nama diri ketiga ‘ia’ untuk benda atau perkara. Sebagai contoh: Salah satu
langkah untuk mengatasi
masalah kemusnahan alam sekitar adalah dengan menjalankan kempen. Ia perlu diadakan secara besar-besaran. ‘ia’
sepatutnya digantikan dengan subjek perbincangan iaitu, kempen. Pembetulan: Kempen ini perlu diadakan ……
masalah kemusnahan alam sekitar adalah dengan menjalankan kempen. Ia perlu diadakan secara besar-besaran. ‘ia’
sepatutnya digantikan dengan subjek perbincangan iaitu, kempen. Pembetulan: Kempen ini perlu diadakan ……
15. Masih terdapat murid yang
masih menulis …di kalangan…..sepatutnya ‘dalam kalangan’. Kata sendi ‘di’
berfungsi untuk
menyatakan arah.
menyatakan arah.
16. Pada masa
kini….sepatutnya Pada masa ini, atau Kini,.
17. Kesalahan penanda wacana.
Sebagai contoh : Selain daripada itu/ Selain dari itu , sepatutnya … Selain
itu,… Sehubungan itu
sepatutnya…. Sehubungan dengan itu,…
sepatutnya…. Sehubungan dengan itu,…
18. oleh kerana.. sepatutnya
oleh sebab…
19. Penggunaan kata tanya dalam
ayat penyata. Sebagai contoh : …di mana, yang mana, bagaimana, siapa, apa …..
sepatutnya
kata-kata tersebut digantikan dengan kata-kata lain yang sesuai. Sebagai contoh : apa – (perkara/hal), bagaimana –
(cara/langkah), siapa – (orang/individu).di mana (tempat) /yang mana perlu digantikan dengan kata hubung yang sesuai.
Jika anda menulis ayat tanya, pastikan anda meletakkan tanda soal (?).
kata-kata tersebut digantikan dengan kata-kata lain yang sesuai. Sebagai contoh : apa – (perkara/hal), bagaimana –
(cara/langkah), siapa – (orang/individu).di mana (tempat) /yang mana perlu digantikan dengan kata hubung yang sesuai.
Jika anda menulis ayat tanya, pastikan anda meletakkan tanda soal (?).
20. Kesalahan pengejaan kata
majmuk. Ibubapa sepatutnya ibu bapa, semulajadi sepatutnya semula jadi.
21. Penggunaan kata hubung
”tambahan pula” pada pangkal perenggan. “tambahan pula” tidak digunakan untuk
isi baharu.
No comments:
Post a Comment